Monday, April 12, 2010

Siapakah aku disisiMu...

Assalamu’alaikum warahmatullah..

Di ruangn yg terbatas pada petang2 isnin ni..sama2 kita lihat lebih mendalam ungkapan di atas…

Selalu saja pasangan bergaduhan dan bertanyakan “siapakah aku di hatimu?” mcm cerita2 drama lah lebih kurang kan,sampai menangis, meraung,membunuh diri dan segala2lah yang di luar batasan akal dan syariat…. Tp jauh sekali org nak bertanyakan pada diri dan hati mereka terlebih dahulu,-

“Siapakah aku pada pandanganMu, Ya Allah…?”

Sebenarnya, semalam saya ada terbaca sebuah buku yg berkisarkan ilmu Tauhid dan Tasawwuf.. Sedih dan sayu rasa..seharusnya tingkah laku ku ini hanyalah untukMu semata2, tapi mungkinkah kadang2 just to please people atau mgkn hny nak mendapatkan sesuatu???..Astaghfirullahal ‘aziim... ..berfikir panjang sy…..

Saya teruskan juga bacaan pada perengggan seterusnya,…cara MUDAH untuk menjawab persoalan2 di benak ini (“,)
---> “mengetahui kedudukanmu di sisi Allah SWT adalah dgn melihat kedudukan Allah SWT dalam hatimu”,….

iaitu bagaimana kita sebagai hambaNya meletakkan hak2 Allah SWT dalam kehidupan kita..taat atas petunjukNya atau sebaliknya?.. Misalnya; kalau perintah Allah SWT yang menyuruh kita bersyahadah, bersolat, berpuasa, berzakat, tunaikan haji, menutup aurat dgn selengkapnya dan lain2 kita kerjakan maka kita akan dapat keredhaan Allah SWT, jika sebaliknya kita ketepikan dan berpaling maka layaklah juga kita mendapat kemurkaan Allah.. just like a reciprocal relationship..(“,)

Tiadalah yang seorang hamba harap-harapkankan dlm hidup ini melainkan keredhaan Allah SWT yang meliputi segala isi di bumi dan langit ini.. betul tak? Once kita letakkan kepercayaan dan keyakinan kita pada Allah SWT dan sebagai yang paling Utama dlm urusan kehidupan, Allah SWT akan permudahkan segala2nya..kerana Allah SWT jua Pemilik seluruh alam cakerawala ini.. apa lg yg perlu dikhuatiri?? (“,)

Ayuh kita sama2 pbetulkan diri, misi dan visi hidup ini…saya juga sedang berusaha sebaik mungkin untuk meletakkan diri ini pada kedudukan yg betul..moga Allah SWT tidak jemu mengurniakan Nur, Taufiq dan Hidayah buat hamba yg mendamba kasihNya..(“,)

No comments:

Post a Comment