Thursday, February 4, 2010

Owh..ikan..

Selalu kita makan jenis ikan yang hidup di air laut yang masin..hurm…tp rupanya ikan di laut ni sgtlah menakjubkan dan boleh kita ambil pelajaran. Bukan seperti ikan kaloi,tapi lebih dr tu..(“,) nilah tajuk untuk post kali ni.
Ikan di laut masin ni rupa2nya mempunyai insang yang penuh dgn chloride cells yang tolong ikan untuk menapis air laut yg masin supaya dapat kekalkan isi badannya yang tawar. Subhanallah! Masin diluar tapi tawar di dalam.

Islam datang kepada manusia dengan membawa ilmu, nilai hidup,akhlak serta contoh pd Rasulullah SAW untuk memantapkan jiwa manusia dan menyedarkan kita akan adanya Hari Kiamat. Untuk membantu kita menyusuri hidup penuh ranjau ni Allah SWT memperkenalkan satu Model Pendidikan dalam Surah Nur;37 yang FirmanNya berbunyi:

“Orang yg tidak dilalaikan oleh perdagangan dan jual beli dari mengingati Allah, mengerjakan solat dan melaksanakan zakat. Mereka takut kepada hari tika hati dan penglihatan menjadi goncang (Hari Kiamat)”

Pokoknya,begitu juga sepatutnya kita manusia,perlu kuatkan iman dan jati diri tak kiralah di mana jua kita dicampakkan..dlm erti kata lain berpegang teguh dgn agama Allah tambah2 lagi di akhir zaman yang makin mencabar.. Dalam erti kata lain,sebagaimana ikan, kita juga mesti mempunyai sel-sel yang utuh untuk menapis apa jua pengaruh asing yang mencemarkan agama yang telah Allah hadiahkan kepada kita.
Sebagaimana sabda nabi kita,Muhammad SAW, umatnya di akhir zaman ini akan ditimpa penyakit WAHN; cintakan dunia dan takutkan mati. Manusia terlalu cintakan dunia sehingga sudah tiada lagi batasan halal dan haram. Manusia juga tidak berani untuk tampil berjuang menegakkan agama Islam. Saat di ambang kiamat ini juga perasan gerun pada hati kaafiruun sudah tiada lagi, walaupun semakin ramai orang yang menganut Islam.

Kesimpulannya,menjadi tanggungjawab kita bersama untuk mengurus diri dan iman, sentiasa mengingati Allah SWT dan bersedia untuk bertemu Maha Pencipta; Allah Azza Wajalla.(“,)

Petikan ceramah dari Halaqah TV9.
Penceramah: Prof. DrSidek Baba, Dr Danial Zainal Abidin.

No comments:

Post a Comment