Monday, January 25, 2010

HARAMAIN...


BAITULLAH....

Menggamit seribu memori, seribu nostalgia, seribu rahsia Pencipta dan menjadi simbol perpaduan umat Islam dalam menyembah Allah Yang Maha Esa.. Bagi setiap manusia yg pernah mengunjung ke Haramain (Makkah dan Madinah) pasti merasa rindu untuk kembali menjejakkan kaki ke sana, malah ada yg bercita-cita untuk meninggal dan dikebumikan disana...Dan pasti,semua mengharap agar beroleh umrah atau haji yang mabrur sekembalinya ke tanah air..

Dengan talbiah yang berterusan manusia menuju ke Masjidil Haram sambil mengungkapkan-
“Labbaikallahumma Labbaik, Labbaika La Syarikalaka Labbaik”... (Kami sambut panggilanMu Ya Allah Tiada Sekutu bagiMu, Kami sambutpanggilanMu)..sehinggalah sampai di kawasan berbatu marmar putih, tersergam indah Baitullah…Hati menjadi getar, bibir terkelu melihatnya..

Setiap mata yang memandang Baitullah terpaku dan kagum akan keagungan Allah Tuhan Sekelian Alam ini…Setiap jiwa mempunyai perasaan yang berlainan ketika itu..Setiap mata yang memandang pasti menitiskan air mata keinsafan tatkala melihatnya tanpa disedari...ibadah selama 7-14 hari atau 46 hari,dalam masa yang singkat ini bukanlah sekadar ibadah tapi pada masa mengajar manusia erti kehidupan sebenar dan perhubungan sesama manusia yang datangnya dari pelbagai penjuru dunia dengan satu tujuan. Subhanallah…Ajaib bukan?

Makkah dan Madinah, tanah yang menjanjikan keamanan, kebahagiaan dan rezeki..Menjadi saksi pada perjuangan Nabi dan Rasul Allah serta kaum muslimin dan muslimat sebelum ini dalam menyampai dan menegakkan kalimah Tauhid walau jiwa dan jasad menjadi taruhan..Tanah Suci ini akan dipelihara oleh Allah dari musuh-musuh Islam dan Dajjal sehingga Hari Kiamat.

Hakikatnya, baik yang berharta atau tidak berharta, jika tidak ditetapkan Allah menjadi tetamuNya di sana,pasti tidak akan sampai juga.. Ada yang berharta tapi langsung tidak pernah memasang niat untuk ke Tanah Suci Penuh Barakah...Bagi yang tidak berkemampuan pula, hanya berserah pada takdir tanpa usaha ke arahnya..

Ringkasnya, menjadi tetamu Allah di Tanah Suci bukanlah dengan berkata-kata seperti "menunggu seru,.." atau impian semata-mata,tapi ianya memerlukan doa,usaha serta pengorbanan yang berterusan..Allah SWT pasti mendengar dan memakbulkan doa hambaNya yang ikhlas ingin menunaikan ibadah umrah dan haji di sana..Yakinlah!


***************

~“Sesungguhnya solatku,ibadahku,hidup dan matiku hanya untuk Allah SWT Tuhan Sekalian Alam”~

# Click hereto watch live solah recording: http://www.haramainrecordings.com/

No comments:

Post a Comment