Wednesday, July 27, 2011

4 B.I.L.I.K?

Assalamu'alaikum to all readers (^^)

Keifa halukum? harap anda dlm keadaan sihat walafiat dgn hampirnya kedatangan Ramadhan yg mulia kali ini..aminnn.. Hurm petang2 ni just wanna share satu topic yg menarik perhatian sy semasa mendengar suatu program tazkirah di tv tempoh hari..menarik, tp maaf sy xingat dah nama penceramahnya..

The topic was on "cleanliness; kebersihan". Seperti yg kita semua sedia maklum, kesucian atau kebersihan sangatlah ditekankan oleh Allah SWT dalam Islam (Quran dan Hadith)..dan isu kebersihan bukan sahaja setakat pada pakaian, makanan dan minuman, dalam dan luar rumah, malahan dalam soal rezeki yg dicari samada bersih@halal atau kotor@haram..dan tidak ketinggalan juga 'ibadah yg dilakukan kita semua; samada bersih dr syirik atau dinodai syirik zahir atau batin, Na'uzubillahi min dzaalik..

Em..panjanglah kuliah ustaz tersebut tp lebih kurang diringkaskan seperti di atas..(^^)

Yang menarik lagi---

Untuk mengukur tahap kebersihan dan peribadi seseorang yg pembersih atau pengotor, sekaligus keimanan seseorang dlm erti kata sejauh mana seseorang itu menitikberatkannya demi kesempurnaan 'ibadah..ini boleh kita lihat pada sejauh mana seseorang itu menjaga 4 BILIK ini..jeng jeng jeng... \(^^)/

Di tangga pertamaaaaaa~

1) BILIK DAPUR (maksudnya menjaga kebersihan dapur baik dari soal punca rezeki mahupun penyediaan makanan utk seluruh ahli keluarga, etc)

Di tangga keduaaaaaa~

2) BILIK AIR (maksudnya kekerapan membersihkan bilik air memandangkan pada kebanyakan rumah kita sekarang tempat wudhu', mandi dan berhadas diletakkan sekali. Kalau tak bersih kan dah boleh affect 'ibadah kita..phew,..)

Di tangga ketigaaaa~

3) BILIK TIDUR (maksudnya membersih dan merapi bilik tidur sebaik mungkin kerana di situlah tempat seseorang beristirehat setelah penat seharian dan juga beribadah di dalamnya)

Dan di tangga yang terakhirrr~

4) BILIK TAMU (maksudnya tempat kita menyambut dan melayan tetamu; living room. Ni ranking terakhirlah dalam kepentingan penjagaan bilik. Walaubagaimanapun, tetap juga perlu diambil berat, sebab orang boleh melihat peribadi kita juga dari sini..maluuuu (^^)" tapi malangnya, orang kita sekarang lebih mementingkan dalam menghias dan mempamerkan yg ke-4 ni berbanding 3 ranking bilik di atas..adoiii3,..


Kesimpulannya,..sama2 lah kita menjaga kebersihan secara meyeluruh dalam kehidupan seharian kerana Allah SWT kan mencintai kecantikan dan kebersihan..dan Rasulullah SAW tercinta kita juga seorang yg sgt pembersih..

"Fikir,fikirkan.." bak kata Dr Fazilah Kamsah (^^) Wassalamu'alaikum~

2 comments:

  1. Terima kasih atas perkongsiannya kak. Info yang menarik =)

    ReplyDelete