Saturday, March 20, 2010

Hati-hati- OPS Polis?

Assalamu'alaikum...

Hehe tajuk untuk hari ni bukan OPS Polis mcm musim perayaan, tapi OPS NAFSU sebenranya…maaf na,melawak jap di petang2 ni =)
Bila terbaca tajuk siaran Halaqah TV9 ni minggu lepas, nampak menarik,so apa lagi..saya pun tengoklah. (“,)

Rupa2nya hawa nafsu adalah ciptaan Allah SWT yg antara menjadi tanggungjawab kita untuk mengurus dan mentadbir nafsu. Tapi apa yg jd skrg terbalik, nafsu yg mentadbir kita tanpa disedari… Semacam lawan tauke pulak..=P

Mengikut kata ustaz, sepulangnya Nabi Muhammad SAW dan para sahabat dr Perang Badar mereka bertanya adakah lg jihad yg lebih besar,ya Rasulullah? Nabi pun jawab tiada lg jihad yg lebih besar melainkan jihad menentang nafsu…Allahu Akbar..
Mmg betul, hanya yang beriman saja akan sentiasa menyedari akan kehadiran petunjuk Allah SWT.

Jadi adalah beberapa tips yg diberikan Ustaz Roslan untuk menjaga hati dan nafsu:

i- Takutkan Allah dgn sebenar2 takut, yang mana syaitan pun akan takut utk menghampiri kita walau sejengkal. Hebat kan! Entah2 mcm manalah kita ni kan,tambah lg diri sy ni....srot3.

ii-Selalu ingkat akan kematian yg semakin hampir dgn meningkatnya usia..betul,mmg berkesan..sampai kdg2 jadi xlalu makan pun,klau boleh nak solat n zikir ja..huhu. Tapi bukanlah suruh smpai tahap gitu, tp kena seimbangkan dunia dan akhirah, sebab 2-2 kita perlukan.

Tambah Ustaz Roslan lg:-
“Peperangan antara manusia dgn nafsu dan syaitan hanya akan selesai dgn kematian.”
“Matlamat kita sebagai pejuang dlm ‘peperangan ‘ ini adalah untuk meraih keredhaan Allah SWT dan seterusnya dinobatkan dgn status sebagai “ HAMBA ALLAH ” yang sgt3 tinggi sebenarnya.
Contohnya; Eli Syafawati Ghouse H.A..(wah,bangga rasa..hoho..mudah2anlah,sy masih brusaha juga untuk dapatkan sebenar2 status Hamba Allah)

Sepertimana dlm Surah Al-Fajr berfirman Allah SWT:
“Wahai jiwa-jiwa yang tenang, Kembalilah pada Tuhanmu dlm keadaanmu berpuasa hati (dengan segala nikmat yg diberikan oleh Tuhanmu) lagi diredhai (disisi Tuhanmu).”
Dan dalam apa jua tindakan kita Brigd Jeneral Kamarudin kata kena ada P-A-C (“,)/
P: Plan --> A: Action --> C: Check (Muhasabah)

Sekian saja dr sy untuk kali ini…selamat berperang buat anda dan saya. Pastikan kembali bersama2 Al-Malik Allah SWT dgn bawa kemenangan bukan kekalahan..
Wassalam.

Tajuk: OPS NAFSU,Halaqah TV9
Penceramah: Bridg. Jeneral Kamarudin
Ustaz Roslan

No comments:

Post a Comment